Äventyrare säljer skönhet till män

Samma smörja, men ny paketering ska få gubbar att smörja sina händer.

Skönhetsindutsrin har upptäckt att det finns en stor potential i kundgruppen män. Men den nya målgruppen kräver nya attribut för att locka. Nu gör upptäckresande Roald Amundsen reklam för hudkräm.
Roald Amundsen är Norges mest ansedde upptäcktsresande. Han var den förste som seglade genom Nordvästpassagen och den förste som nådde både sydpolen och nordpolen. Dessutom var han en av de första som använde luftskepp och flygplan i polarforskningen. Nu gör han reklam för skönhetskrämer som ska skydda mot kyla och vind. Och visst kommer denna paketering att funka bättre mot den fiskande målgruppen, än rosa burkar och flaskor. Oavsett om innehållet är detsamma.

För killar, erkänn att ni känner ett större behov av hudkräm när ni ser denna bild än vad ni någonsin gjort tidigare.

För killar, erkänn att ni känner ett större behov av hudkräm när ni ser denna bild än vad ni någonsin gjort tidigare. Nu är det bara att hoppas att redskaps- och konfektionsindustrin inom fisket inser att samma sak kan funka åt andra hållet, en liten ”re-branding” och ny design av fiskeutrustning, kan få fler kvinnor att känna sig lockade av något som idag inte ens fångar deras öga.
Amundsen försvann i juni 1928 i en räddningsaktion efter ett flygplan som havererade nära Bjørnøya, så han lär inte ha tillfrågats om han godkänner att sätta sitt namn på produkten…

Publicerad: 19 April 2016
Av: Fiskejournalen