Gamla båtmotorer miljöbovar

 

Enligt tillverkaren Aspen är alkylatbensin 99 procent renare än vanlig bensin.

Ett förbud mot tvåtaktsmotorer av den gamla sorten kan bli aktuellt. Motorerna spyr ut en tredjedel av bränslet rakt ut i vattnet och sammantaget står de för mer farliga kolväten än hela den svenska yrkestrafiken.
Idag tillverkas enbart mindre miljöfarliga tvåtaktsmotorer, men eftersom ägarna till fritidsbåtar sällan byter motorer, är det fortfarande cirka 200 000 gamla tvåtaktsmotorer i drift i Sverige. Erik Eklund, chef för fartygstekniska enheten på Transportstyrelsen tror och hoppas att det snart införs ett förbud mot gamla tvåtaktsmotorer.
– Jag tror att det är väldigt många båtägare som inte förstår att de häller en tredjedel av sitt bränsle rakt ut i vattnet, säger Erik Eklund.
Alternativt bränsle finns
För dem som inte vill köpa en ny motor, finns miljövänliga alternativ. Alkylatbensin släpper bara ut en tiondel av mängden kolväten. Att det dock bara är fem procent av båtägarna som idag tankar akrylatbensin, beror enligt en undersökning på att den är dyrare samt att båtägarna tycker att den inte är lika tillgänglig som vanligt båtbränsle. Oavsett vad båtägarna tycker, kommer det snart att bli hårdare bud. Från Transportstyrelsens håll är det totalförbud mot gamla tvåtaktsmotorer man siktar på, eller möjligtvis som alternativ, ett krav på alkylatbensin.
Läs fler nyheter om miljö.
Maria Ålander


Publicerad: 05 June 2012
Av: Morgan Fihn