I sista sekunden

Förhoppningen är att filmen ska öka kännedomen om Sjöräddningssällskapet och få fler att bli medlemmar.
Förhoppningen är att filmen ska öka kännedomen om Sjöräddningssällskapet och få fler att bli medlemmar.

Hur känns det att hamna mitt i ett kallt och stormigt hav, tvingas kämpa för varje andetag och inte veta om räddningen kommer? Den känslan tar Sjöräddningssällskapet fasta på i sin allra första reklamfilm som handlar om hur en nödsituation till havs kan se ut.
– Vi hoppas förstås att du aldrig behöver uppleva det här i verkligheten. Men om det händer så är våra 2 000 frivilliga sjöräddare tränade för en enda uppgift – att rädda liv. Och de gör det helt utan ersättning, säger Cia Sjöstedt, tf kommunikationschef på Sjöräddningssällskapet.
Filmen släpps på Youtube idag och kommer främst att spridas via sociala media. Ett par tv-kanaler har erbjudit kostnadsfria visningstillfällen och målet med filmen är att öka kännedomen om Sjöräddningssällskapet. Och att värva fler medlemmar.
– Allt för få vet att vi är en ideell organisation utan statliga bidrag som är beroende av allmänhetens stöd för att kunna fortsätta rädda liv till sjöss. Det är vi som kommer i sju av tio sjöräddningsfall, säger Cia Sjöstedt.
Filmen är producerad i samarbete med Forsman & Bodenfors och regissörerna Torbjörn Martin och Roozbeh Behtaji på Acne Productions som ställde upp utan ersättning.
Du ser filmen här nedan.

httpv://youtu.be/36Q6lsu2KWg

Publicerad: 14 May 2014
Av: Morgan Fihn