Kartell i båtbranschen?

Yamaha var först med att säga upp avtalet med Mekonomen-företaget, sedan följde de andra stor båtmotorfirmorna.

Konkurrensverket misstänker kartellbildning i båtbranschen och har därför gjort razzior hos fyra stora företag; Brunswick Marine, KGK Motor, Volvo Penta och Yamaha Motor Scandinavia, uppger nättidningen E24.
För snart ett år sedan offentliggjorde bildelsföretaget Mekonomen att man tänkte satsa även på båtbranschen. Dessutom att man tänkte sig en ledande roll på den marina marknaden.
Som ett led i satsningen förvärvade Mekonomen företaget Marinshopen i Älvsjö, en stor återförsäljare av reservdelar och båttillbehör. Men i och med försäljningen upphörde Marinshopens gamla avtal med leverantörerna – och då började problemen. Yamaha var först med att säga upp avtalen, sedan följde de andra stora slag i slag. Marinshopen började få problem att leverera reservdelar till verkstäder, mindre företag och privatkunder.
När flera stor företag agerar på ett likartat sätt brukar Konkurrensverket vakna till liv och för några veckor sedan genomfördes razzior hos de misstänkta företagen. Dessutom hos båtbranschens riksförbund, Sweboat. Konkurrensverket misstänkte att där kunde finnas korrespondes som kan ha betydelse för utredningen.
De misstänkta företagen förnekar att de skulle ha samarbetat och menar att det likartade handlandet beror på att de har likartad struktur och organisation.
Svenne Andersson

Publicerad: 31 August 2011
Av: Morgan Fihn