Premiärmete gav 123-centimetare

Glädje. Josefines långa gädda imponerar och gav hennes väninna en optimal introduktion till ismete.

Delad glädje är som bekant dubbel. Det påmindes Josefine Kuusisto om när hon i veckan gav sig ut på ismete med en väninna. Läs här hennes egen berättelse om när de tillsammans fångade en riktig storgädda.

”Jag och min tjejkompis Emma skulle ut på hennes allra första ismetepass. Nytt fiskevatten skulle testas så vi hade inga större förhoppningar på dagen. Men ett fäll ville vi alla fall ha så hon kunde få sin första fisk på ismete. Väl framme på sjön bestämde vi oss för var vi skulle sitta och på vilket djup vi skulle fiska. En timme senare hade vi alla spön ute och då började väntan på fäll. Efter ungefär en timme fällde det på ett av de grundare spöna. Vi var snabbt där och Emma satte mothugget och upp kom en gädda i mellanklassen. Vi krokade av och tog lite kort innan den sedan släpptes åter.

”Vi pustade snabbt ut då vi i alla fall inte var fisklösa!”

Vi pustade snabbt ut då vi i alla fall inte var fisklösa! Vi satte oss ner igen, värmde lite saft och väntade på nästa fäll. Timmarna rullade förbi och det hände inte speciellt mycket. Vi bestämde till slut att vi skulle flytta på oss och satte oss några hundra meter bort. När vi väl hade spöna ute på det nya stället fällde det rätt så direkt på det djupaste spöt. Vi hade satt en ganska stor mört ungefär två meter under iskanten. Väl framme vid spöt så rusade det ut lina.

”Jag gjorde mothugg och det blev totalt stumt!”

Jag gjorde mothugg och det blev totalt stumt! Kände direkt att det var någonting större och adrenalinet började pumpa. Fisken gjorde rusning efter rusning men till slut kunde vi landa henne. Vi snabbade oss med mätning och tog lite kort och sedan släpptes hon tillbaka. Snabbt på med ny mört och sedan fick vi ytterligare några fäll innan det var dags för hemgång. Det blev alltså en väldigt lyckad dag och första ismetepass för Emma”.

Vi tackar för berättelsen och gratulerar till en fantastisk isgädda!

Blev ni sugna på att förlänga issäsongen? Tänk då på att isarna kan vara förrädiska så här års. Här kan ni läsa Sjöräddningssällskapets tips på hur man ökar säkerheten på vårisarna.

Hans Hällman

Publicerad: 26 March 2017
Av: Hans Hällman

Intressanta fiskeprylar från vår butik: