Reklamfilm från Vattenfall anmäls

Fiskejournalen har hjälpt Vattenfall med en lite mer sanningsenlig reklamfilm.

Älvräddarnas samorganisation har anmält Vattenfalls senaste reklamkampanj för vilseledande marknadsföring hos Konsumentverket. Både i reklamfilmen och i webbannonserna syns vattenfallet Tännforsen som är skyddad mot vattenkraftsutbyggnad under miljöbalken.
John Schütte, styrelseledamot i Älvräddarna förklarar.
– Vattenfall försöker ge konsumenten en felaktig och romantiserad bild av vattenkraft. I verkligheten betyder vattenkraft inte fritt forsande fall utan istället betongväggar, torra vattenfåror, ökenlandskap, förstörda möjligheter till sportfisketurism, utrotningshotade arter, och förstört fiske.
Älvräddarna menar att vattenkraftens koldioxidneutralitet måste vägas mot de stora konsekvenserna för den biologiska mångfalden i våra vattendrag och indirekt i våra hav. Den befintliga vattenkraften skulle kunna miljöanpassas med jämnare vattenflöden och fiskpassager. Men kraftindustrin lägger istället pengarna på reklamkampanjer som ska få folk att tro att vattenkraften är ren, fin och miljövänlig.

Vilseledande symbol?
Är det okej att kraftbolagen använder våra få outbyggda forsar för att
göra reklam för elproduktion?
Läs fler notiser om vattenkraft.
httpv://www.youtube.com/watch?v=zegVRl6FMBk&feature=youtu.be

Publicerad: 20 November 2012
Av: Morgan Fihn