Sociala medier ökar fiskeintresset

Sociala medier gör att allt fler får upp ögonen för sportfiske. Foto: Anders Holm
Sociala medier gör att fler får upp ögonen för sportfiske. Foto: Anders Holm

Sociala medier har en positiv inverkan på intresset för sportfiske och många upptäcker och inspireras till att börja fiska genom just den här kanalen.
I år har Sportfiskarna 2000 fler medlemmar än vid samma tid förra året och medlemsantalet beräknas bli närmare 30 000 i år, till skillnad mot fjolårets 28 000. Sportfiske blir ett allt mer populärt intresse och enligt Sportfiskarna har vi sociala medier att tacka, det rapporterar P3 Nyheter om.
– Jag tror internet har haft en väldigt stor betydelse för sportfisket i Sverige, säger Tobias Fränstam på Sportfiskarna och menar att fiskefilmer på nätet lett till att det är mycket lättare för nybörjare att bli duktiga idag, som i sin tur fängslar fler utövare.
En trend som vuxit är unga som lägger upp välproducerade fiskefilmer på sociala medier och på så vis inspirerar fler till att prova på fiskets underbara värld. En av dessa är filmskaparen Rolf Nylinder, Frontsidefly.se, som producerar populära flugfiskefilmer på nätet.
– Det är så enkelt att göra film. Förut tog man foton och visade sina vänner. Nu gör man film och visar för hela världen. När jag var yngre var fiske inte det häftigaste som fanns så jag försökte hålla det hemligt. Men det blir inte så hemligt nu när jag gör filmer. Det är väl häftigt att fiska nu, säger han.
Man har också noterat att den nya unga generationen tänker mer på miljön än tidigare. Tiden då sportfiskare dödade merparten av fångsten är över och vetskapen kring fiskevården är numera större.
Hör hela inslaget från P3 Nyheter nedan:

Publicerad: 17 September 2014
Av: Anders Holm