Stockholms stad svarar på Älvräddarnas kritik

Slussen Stockholm stad
Bilden visar det tilltänkta vattentorget sett från Gamla stan mot Södermalm, området mellan t-banebron och slussanläggningen, där djuphålorna finns. (Foto: Foster/Partners och Berg Arkitektkontor/Stockholms stad.)

Förra veckan uttryckte Älvräddarna kritik mot Stockholms stad. Man tyckte att deras ansökan avseende nybyggnation av slussanläggning i centrala staden var för vag och innehöll felaktigheter. Nu har Stockholm stad kontaktat Fiskejournalen och tillbakavisar kritiken. Läs deras uttalande här nedan – följt av Älvräddarnas relik.
”Det är roligt att Christer Borg från föreningen Älvräddarna uppskattar den fiskvandringsväg som Stockholms stad planerar när Slussen i Stockholm ska byggas om. I artikeln finns dock en rad felaktigheter i det andra som Christer Borg säger om projekt Slussen och framför allt om den miljödomsansökan som vi har lämnat in till Mark- och miljödomstolen.
Stockholms stads miljökonsekvensbeskrivning (MKB) till miljödomsansökan omfattar över 400 sidor. Länsstyrelsen i Stockholms län anser att MKB:n kan godkännas som prövningsunderlag och att hela miljödomsansökan, på många tusen sidor, är väl genomarbetad och tar upp ett brett spektrum av de väsentliga frågor som behöver belysas.
Som underlag för MKB:n har Stockholms stad utfört omfattande provtagningar av bottnar i både Mälaren och Saltsjön, inventerat strandängsmiljöer, modellerat risk för spridning av föroreningar från ombyggnadsarbetena, med mera.
Vad gäller igenfyllnaden av två djuphålor mellan tunnelbanebron och slussanläggningen, så bedöms den inte ge några negativa konsekvenser för växt- och djurlivet i området. Djuphålorna bedöms inte ha något värde för växt- eller djurliv vare sig lokalt eller i Riddarfjärden eller Saltsjön. Sedimentundersökningar visar att det är dåliga syreförhållanden på platsen och att bottenfaunan är artfattig. I MKB:n framgår, tvärtemot vad Christer Borg skriver, att igenfyllnaden av djuphålorna får positiva konsekvenser, genom att förorenade sediment täcks av mindre förorenade massor och vattenomsättningen i området förbättras.
Stockholms stad söker tillstånd enligt miljöbalken för nya vattenanläggningar och en ny reglering av Mälaren. De föreslagna åtgärderna skyddar bebyggelse och infrastruktur mot översvämningar och tryggar dricksvattnet för två miljoner människor. Genom att översvämningsriskerna minskar, minskar också risken för urlakning och spridning av föroreningar och närsalter kraftigt, vilket är positivt för vattenmiljön i Mälaren och Saltsjön som helhet. Dessutom förbättrar vi både vattenstånden i Mälaren och tappningen från Mälaren till förmån för bland annat strandnära naturmiljöer, vattenmiljön och fisket.”
Monica Granberg, miljöansvarig, projekt Slussen, Stockholms stad

Älvräddarna svarar
Chister Borg håller inte riktig med Granberg men är positiv till samtycket kring fiskvägen.
– Djuphålorna fyller stor funktion som lugn- och kallvattenreservoar och massorna man ska fylla dem med är från områden som är lika giftiga som det man ska täcka över. Men viktigast i vår kritik är att detta gigantiska infrastrukturprojekt inte alls tar den hänsyn som behövs för havsnivåns ökningar p.g.a. klimatförändringarna. Men kul att vi är överens om fiskvägen, säger Christer Borg, ordförande i Älvräddarnas Samorganisation.

Läs tidigare notiser i ämnet.
Morgan Fihn

Publicerad: 20 April 2013
Av: Morgan Fihn