Det importeras 1500-2000 icke godkända båtar till Sverige varje år. Nu måste det bli stopp för den olagliga hanteringen, kräver båtbranschens organisation, Sweboat.
1998 fick vi ett EU-direktiv som ställer upp vissa krav för att båtar ska få importeras till och säljas inom EU. Det handlar om att båten ska vara kostruerad på ett visst sätt och CE-märkt. I Sverige är det Transportstyrelsen som ska kontrollera att direktivet efterlevs. Men sedan 1998 har inte ett enda företag blivit fällt för import av förbjudna båtar.
– Vi har sett nog av den här ”svarthandeln” nu. Den har pågått i tio år utan att myndigheterna har reagerat. För medlemmarna i Sweboat är det en nagel i ögat – men värst är det för de personer som köpt en icke godkänd båt. Andrahandsvärdet blir en stor besvikelse när de vill sälja båten, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat.
Huvudparten av de icke godkända båtar som importeras till Sverige kommer från USA. Den billiga dollarn under senare år har betytt ett ökande intresse för att köpa USA-båtar. Svenne Andersson
Publicerad: 19 June 2010
Av: Fiskejournalen
Logga in
Logga in för att ta del av unika erbjudandet, priser och mycket annat.
Skapa ett konto
Gå med i vår medlemsklubb får att ta del av extra rabatter på mänder av fiskeprylar, förhandstur till kampanjer och mycket mer. Helt kostnadsfritt!