Turister gillar hajar

Hajarnas fenor gör sig bättre i vatten än i soppa. (Foto: Hermanus Backpackers/Creative common 3.0)

Enligt University of British Columbia så är frilevande hajar mer värda som turistattraktioner än som ingredienser i hajfenssoppa.
Hajskådningsturism ger årligen intäkter på cirka 2,2 miljarder kronor och sysselsätter 10 000 personer i 29 länder. Om 20 år beräknas intäkterna vara uppe i nästan 5,5 miljarder kronor. Detta enligt en studie i Oryx – The International Journal of Conservation. Jämförelsevis omsätter hajfisket i dag 5 miljarder per år – och minskar.
Turismen kring hajskådning anses vara en viktig näring att satsa på för en krisande fiskeindustri som kämpar med överfiske och föroreningar.
Läs mer här.
Missa inte tidigare notiser om hajfiske och hajfensoppa.
Morgan Fihn

Publicerad: 12 June 2013
Av: Morgan Fihn