Just nu:
Annons

Nyheter

9 år sedan Sverige Morgan Fihn
”Miljökrav gynnar blå tillväxt”

Havs- och vattenmyndigheten hävdar att miljökrav gynnar tillväxten.

Havs- och vattenmyndigheten har låtit göra en intervjuundersökning med ett 15-tal företag inom det som kallas ”Blå tillväxt”. Företagen i rapporten går med vinst eller är på väg att göra det. Ungefär hälften av de företag som går med vinst idag hävdar att deras verksamhet skulle gynnas om miljökraven skärptes.
– Tröghet och obefogad oro hos myndigheter, länsstyrelser och kommuner kan ibland vara ett hinder för näringsliv som arbetar för renare hav. Om vi vågar ställa högre miljökrav i samhället gynnas nya innovativa företag. Det finns en risk för att många myndigheter agerar alltför försiktigt i rädsla för att försvåra för näringslivet. I själva verket kan skärpta miljökrav i en del fall leda till att vi hjälper innovativa företag inom ”blå tillväxt”, säger Björn Risinger, generaldirektör Havs- och vattenmyndigheten i en debattartikel i Ny Teknik.
– Som miljömyndighet ska vi naturligtvis inte i första hand se till näringslivets lönsamhet. Vårt första uppdrag är att värna och skydda miljön i hav och vatten. Men för att lyckas med det behöver vi samarbeta, inte minst med innovativa företag, säger Björn Risinger.
Läs intervjuundersökningen ”Skapa bättre vattenmiljö och tjäna pengar – går det?”
Läs debattartikeln på NyTekniks hemsida
Tidigare notiser om ”blå tillväxt” hittar du här.
Morgan Fihn

Relaterad nyhet från din region
21 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta