Kurt Steinar Jeppesen kan kalla sig storfiskare på riktigt. Han har landat en hälleflundra på 245 centimeter och cirka 207 kilo tung. Världsrekordet, som också innehas av en norrman, ligger på 245 kilo. " /> 207 kilo hälleflundra på jigg | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Kolla in filmen när Kurt Steinar Jeppesen drar sin livs flundra.
207 kilo hälleflundra på jigg

Kurt Steinar Jeppesen kan kalla sig storfiskare på riktigt. Han har landat en hälleflundra på 245 centimeter och cirka 207 kilo tung. Världsrekordet, som också innehas av en norrman, ligger på 245 kilo.
Det var utanför norska Saltströmmen som denna enorma fisk tvingades att se dagens ljus en kort stund, innan Kurt snabbt återutsatte den. Kurt jobbar som manager för Saltstraumen Brygge. Han tog flundran på jiggen Big Bob, 490 gram från Westin.
— Det är skitkul. Detta var Kurts dröm, att ta en riktigt stor hälleflundra på jigg, säger Mathias Larsson webbredaktör Fiskejournalen.
– Vi var däruppe och fiskade med Kurt för ett tag sedan och redan då gick Big Bob riktigt bra.

[socializer-facebookembed href=”https://www.facebook.com/SFC2014/videos/1109039689182388/”]

Relaterad nyhet från din region
2 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta