" /> 23-kiloslax på hemmagjord wobbler | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

3 år sedan Sverige Hans Hällman
Benny och Dag med en fantastisk lax från norska Namsen. Foto: Jenny K Domås
23-kiloslax på hemmagjord wobbler

När Dag Christensen och Benny Jørum-Wahl rodde ut på Namsen var siktet inställt på stor lax. Dag satsade på en av Bennys hemmagjorda wobbler och det var ett klokt val. I en djuphåla tog det nämligen tvärstopp och efter drygt en timmes gastkramande kamp kunde de gemensamt lyfta upp en fantastisk blankfisk på 23 kilo!

Laksfiskesäsongen i Namsen öppnade den 1 juni med mängder av fiskare längs den laxrika älven. Men ingen fick något som ens liknande Dags drömfångst några dagar senare. Det var rent av mer än tio år sedan en lika stor lax har tagits i området.
Fångstmannen berättar för Fiskeavisen.no att Benny är den mer erfarna laxfiskaren av de två och att hugget kom precis på det ställe som Benny hade snackat om. Vildsinta rusningar tog vid och först efter en timme och tio minuter kunde den väldiga laxen landas. Att betet var en tigerfärgad wobbler som Benny själv designat gjorde knappast upplevelsen mindre.

Läs mer om fångsten här.

Hans Hällman

 

Relaterad nyhet från din region
18 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta