Havs- och vattenmyndigheten, HaV, kommer nu med ett konkret åtgärdsprogram på 32 punkter som ska förbättra miljön i våra hav. " /> HaV åtgärdar havet | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Genom högt fisketryck kan människan påverka fiskarnas gener.
HaV åtgärdar havet

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, kommer nu med ett konkret åtgärdsprogram på 32 punkter som ska förbättra miljön i våra hav.
Enligt EU:s havsmiljödirektiv ska Europas havsområden ha en god miljöstatus år 2020, något som medlemsländerna förbundit sig att genomföra. För Sveriges del handlar det om delar av Östersjön och om Västerhavet.
Havs- och vattenmyndigheten har i drygt två år arbetat med att identifiera vilka åtgärder som behövs för att förbättra havsmiljön. Nu presenterar de 32 punkter som ska åtgärdas.
När det gäller fiske kommer HaV att se över om det behövs fler fredningsområden för fisk i kustområden, fler fredningstider och nya fiskeregler.
— Vi kommer också, i ett pilotprojekt, att se om vi kan bekämpa främmande, invasiva arter som etablerat sig i våra vatten, till exempel svartmunnad smörbult och amerikansk hummer, säger Ylva Engwall.
Enligt HaV ska detta åtgärdsprogram inte bli en papperstiger, utan ett dokument som verkligen leder till handling och förbättring av havsmiljön.
Läs mer på HaV.

 

 

Relaterad nyhet från din region
4 minuter sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta