Just nu:
Annons

Nyheter

9 månader sedan Sverige Mathias Arnham
Så här ser en surfcast-fångad White seabass ut. Det 67 -åriga rekordet ligger numera risigt till. Foto: IGFA
67 år gammalt världsrekord kan vara slaget

IGFA berättar att världsrekordet på vit havsabborre (white seabass) kan vara slaget. Det är sportfiskaren Ricardo Reyes Martinez som ligger bakom fångsten, som togs från land sydväst om La Paz i Mexiko.

För oss skandinaver så är arten white seabass, eller Atractoscion nobilis som den heter på latin föga känd. Men i USA och Mexiko så är fisken omtalad som en av de vassaste sportfiskarna. Nyligen lyckades mexikanaren Ricardo Reyes Martinez med kraftprovet att ta den största vita havsabborren någonsin, en best på imponerande 39,9 kilo. Blir fisken godkänd hos IGFA så innebär det både nytt All-Tackle-rekord och nytt 30-punds linrekord (för män), på en och samma gång.

Ricardo ”surfcastade” från stranden sydväst om staden La Paz i Mexiko när fisken högg och klarar den IGFAs snårskog till regelverk så är det 67-åriga rekordet på 37,98 kilo slaget.

Fångstmannen Ricardo med rekordfångsten. Foto: IGFA

Fiskejournalen har sökt fångstmannen för en kommentar. Tidsskillnaden på nio timmar kan vara anledningen till uteblivet svar.

Mathias Arnham

Relaterad nyhet från din region
20 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta