" /> ABU-fantast "kom till himlen" | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

3 år sedan Sverige Hans Hällman
Wayne Real åkte till Svängsta och fick träffa flera ABU-profiler. Här ses han med Lennart Borgström, sonson till ABU:s grundare och tidigare chef för företaget. Foto: Wayne Real
ABU-fantast "kom till himlen”

Wayne Real från Australien har ägnat stor del av sitt liv åt att samla ABU-produkter. Nyligen gick en dröm i uppfyllelse då han besökte Svängsta – företagets vagga. – Jag har kommit till himlen, säger han till P4 Blekinge.

Många sportfiskare har ett alldeles speciellt förhållande till ABU. Det gäller inte minst Wayne Real, som köpte sitt första ABU-bete 1965. I hans hemstad i Queensland fanns då tre beten att lägga veckopengen på – Toby och wobblerna Hi-Lo och Killer.
Något senare blev Wayne ägare till en Ambassadeur 6000 och då väcktes en passion för ABU som varar än i dag. Samlandet tog fart och nu äger han omkring 4000 ABU-produkter. De flesta tillverkades under 1940- till 1980-talet och i reportaget från P4 Blekinge berättar Wayne att han aldrig sålt en ABU-produkt. Dubbletter ges hellre bort till nära vänner.

Lyssna på inslaget här.

Se delar av Waynes imponerande samling här.

Hans Hällman

Relaterad nyhet från din region
27 minuter sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta