Just nu:
Annons

Nyheter

11 år sedan Sverige Fiskejournalen
Afrikanernas fisk blir hälsokost

Vad händer egentligen med fisken som svenska fiskare fångar i det ockuperade Västsahara? I kväll följer Uppdrag granskning upp förra veckans reportage.
I förra veckan avslöjade Uppdrag granskning på SVT1 den ljusskygga hantering som svenska fiskare ägnar sig åt i Afrika. Svenskarna säljer sina svenska fiskekvoter, registrerar sina båtar utanför EU och fortsätter sedan att fiska i det av Marocko ockuperade Västsahara. Med moderna fiskemetoder fångar de upp till 600 ton fisk per dygn i de fiskrika vattnen.
Men vad blir det av fisken de fångar? Enligt Ove Ahlström, skeppare på en av båtarna, stannar fisken kvar i Afrika, som mat åt befolkningen. Men det är inte sant. Uppdrag granskning visar att fisken i stället skeppas till Norge, där den pressas till fiskolja och blir ingrediens i de Omega 3-kapslar som säljs som hälsokost här hos oss. Hälsokost åt rika européer i stället för mat åt svältande afrikaner alltså.
SVT1 klockan 20 i kväll.

Afrikanernas fisk transporteras till Norge och förvandlas till Omega 3-kapslar.

Afrikanernas fisk transporteras till Norge och förvandlas till Omega 3-kapslar.

Relaterad nyhet från din region
16 timmar sedan Sverige Anders Lundin
SportfiskeSverige Online 2021 ska innehålla både livefiske och digital shopping om den blir av.
Freewater kastar loss mot digital sportfiskemässa

Sportfiskemässan blev som bekant inställd med anledning av pandemin – men nu planeras det i stället en digital variant i annan regi. Det är Freewater Pictures som hoppas ro i land en satsning samma datum 19–21 mars, under namnet SportfiskeSverige Online 2021.

Det är Oskar Stenberg och det övriga gänget i Freewater Pictures som vill samla branschen i digital form, nu när den fysiska mässan inte blir av. Sista spiken är inte inslagen ännu, men förhoppningsvis kan de ge grönt ljus inom kort.
– Vi har arrangerat ett flertal digitala mässor som blivit lyckade, och vi har ett koncept som vi tror kommer fungera i större skala också, berättar Oskar för Fiskejournalen.

De hoppas på ett 50-tal utställare och 30 betesbyggare, och själva basen för sändningen kommer att vara vid en marina där det finns öppet vatten, med livefiske och demonstrationer av både båtar och utrustning. Det kommer att ske under så säkra former som möjligt, och det är därmed inte öppet för allmänheten att komma just dit.
– Vi måste ha höga mål, men vi har testat oss fram med flera olika databaser och system som vi vet fungerar. Det mässor vi haft hittills har gett väldigt bra försäljning för utställarna.

Just nu raggar Freewater Pictures fler utställare och intressenter, och förhoppningen är att även Sportfiskemässan ska haka på så småningom.
–  Jag tror faktiskt att de fysiska mässorna kommer ett ha en parallell digital variant i framtiden. Det är på tiden att sportfisket digitaliseras, och jag hoppas folk känner att vi gör en bra sak för branschen, hälsar Oskar Stenberg.

Du kanske även gillar detta