Just nu:
Annons

Nyheter

7 månader sedan Sverige Robert Westin
AI-teknik används för att identifiera laxar. Foto: Skärmdump SVT.
AI-teknik används för att identifiera laxar

Med hjälp av artificiell intelligens (AI) ska nu laxar som passerar upp genom Norrfors laxtrappa i Umeälven kartläggas.

AI har använts under några år för att identifiera fisk. Bland annat så har svenska företaget FishBrain utvecklat en funktion som kan identifiera fiskarter. Den hjälper till med att hitta arten när man registrerar en fisk i den populära appen.

SVT Västerbotten rapporterar att Vattenfall nu testar AI för att försöka att identifiera fisk på individnivå. Till en början hoppas man att tekniken ska kunna skilja på vild och odlad fisk. Så småningom ska det också att vara möjligt att känna igen laxarna som specifika individer.

– Då det är brist på fungerande fiskvägar så är det stor sannolikhet att det kommer byggas många fisktrappor i framtiden. Vi ser en möjlighet att utnyttja den här tekniken för att lära oss mer om fiskvandring och för att våra fisktrappor ska bli effektiva, säger Mats Billstein som är forskningsansvarig för vattenkraft på Vattenfall, till SVT.

Det är Vattenfall som ligger bakom projektet. Kraftbolaget planerar fler steg i utvecklingen och det skall ske tillsammans med Luleå tekniska universitet och SLU.

Mats Billstein avsluta;

– Med det här systemet klart så skulle vi kunna styra vilka individer man får upp i föryngringsområdena. Med det här systemet så skulle vi kunna identifiera vilka individer som är vilda och vilka som är friska och på sätt låta dom gå upp i systemet.

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta