Just nu:
Annons

Nyheter

4 månader sedan Sverige Anders Lundin
En av fiskarna på väg till drömgränsen – en gädda på 13 160 gram. Foto: Privat
Andreas sagolika karriär – lyckades med det omöjliga

Det har kallats för en omöjlig gräns – att fånga 70 arter över storfiskvikt i svenska vatten. Men det finns uppenbarligen människor som gör det omöjliga möjligt. Andreas Ekfeldt från Jönköping har skrivit in sig i historieböckerna som en av landets mest framgångsrika sportfiskare någonsin.

Storfisk nummer 70 – en kolmule på 300 gram.

När vi går in i fiskesäsongens elfte timma så passar vi på att blicka tillbaka på några av årets höjdpunkter. Andreas Ekfeldt kanske inte gör något större väsen av sig inför den stora publiken, men bakom ridåerna så har han stått för prestationer som alltså skriver in honom i svenska fiskehistorien.
Tillsammans med Ola Esbjörnsson från Töreboda så nådde han alltså under det gångna året 70 storfiskregistreringar, något som bara Leif Krause tidigare mäktat med. Nu sitter det tre kungar på täppan, och frågan är alltså vem som hinner först till nästa drömgräns?
– Det är väl inget direkt mål, men att ta sig till 75 kanske vore något, säger Andreas Ekfeldt ödmjukt till Fiskejournalen.

En vinterlake på 5380 gram.

Fisken som tog honom över den magiska 70-gränsen var en kolmule på 300 gram.

–  Den fångades efter en djuphavsfiskesatsning på områdena som kallas 10-gradarn och Inferno. Jag hade bestämt mig för att fiska med små krokar och beten för att ha chansen på att fånga just en kolmule. Efter ett dygns nötande med små krokar ner på djupet så kom den till slut. Bottendjupet var 530 meter och den fångades cirka 80 meter från botten, minns Andreas.

Vad är ditt nästa mål, nu när du nått 70?
– Det finns någon art som jag ännu inte har med på min lista men som jag gärna skulle vilja ha med. Störst chans på dessa arter är under några veckor per år så man kan inte hänga upp allt fiske kring det. Det vore dock häftigt med någon riktig raritet som hälleflundra eller havsål.

Vad är ditt absolut bästa tips för den som tänker bli artjägare?
– Eftersom det handlar om att fånga stora fiskar för respektive art, och det i väldigt många fall gör att man bara har några veckor eller i bästa fall någon månad på sig, så bör man göra en plan vad man skall fiska de olika delarna på året. En del arter behöver man göra längre resor för att ha en chans på, vilket kräver längre satsningar och ledigheter.
Han råd är alltså att planera sin ledighet och semester för att pricka rätt tidpunkt för respektive art, samt att välja vatten där chansen är störst.
– Tid är en annan viktig och avgörande faktor. Oftast ligger det väldigt mycket tid bakom varje art och stor fisk, och så skall det ju vara för annars är det ju bara en ”dussinfisk” och ingen stor fisk.

Vilket för oss in på den givna frågan: Hur mycket fiskar du egentligen?
– Jag har fiskat väldigt mycket, men de sista åren har det varit ganska lugnt tycker jag. Sedan är ju allt relativt vad man tycker är lugnt och lite fiske, svarar Andreas Ekfeldt diplomatiskt.
Hur som helst. Stort grattis till en makalös och inspirerande prestation, säger vi på Fiskejournalen!
Ni kan själva följa Andreas fiskeäventyr på Instagram: andreasekfeldt

Relaterad nyhet från din region
4 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta