Trots flera års utredande finns det ännu inga svar på frågan om vad som händer i Hanöbukten. En tvådagarskonferens i Kristianstad innehöll många teorier, men få konkreta planer och åtgärder. " /> Ännu inga svar om Hanöbukten | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Fiskejournalen
Hanöbukten är ett härligt sportfiskevatten – som inte mår särskilt bra. (Foto: Svenne Andersson)
Ännu inga svar om Hanöbukten

Trots flera års utredande finns det ännu inga svar på frågan om vad som händer i Hanöbukten. En tvådagarskonferens i Kristianstad innehöll många teorier, men få konkreta planer och åtgärder.

Det är nu ett par år sedan de första larmrapporterna kom från Hanöbukten. Fångade fiskar var små, magra och såriga. Vattenområdet verkade helt enkelt inte må bra.
Sedan dess har forskare, fiskare, myndigheter och även en intresserad allmänhet sökt svaret på frågan om vad som är fel med Hanöbukten. Provtagningar har genomförts och pågår fortfarande, men de har inte gett några entydiga svar.

Vid en tvådagarskonferens i Kristianstad framfördes teorier om vad som kan vara boven i dramat. Näringstillförseln från land nämndes, liksom läkemedel som läcker ut via vattendragen. Problemet med mikroplaster finns även här och så är det förstås obalansen i fiskbestånden. Tungviktaren och toppredatorn torsken finns inte alls i samma bestånd som tidigare och framförallt saknas de större exemplaren. Det blir inte mycket av leken när de lekande torskarna är nätt och jämt könsmogna.
Arbetet med att hitta problemets kärna fortgår – och sedan gäller det förstås att enas om rätt sätt att lösa det…

Relaterad nyhet från din region
2 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta