Skönhetsindutsrin har upptäckt att det finns en stor potential i kundgruppen män. Men den nya målgruppen kräver nya attribut för att locka. Nu gör upptäckresande Roald Amundsen reklam för hudkräm. " /> Äventyrare säljer skönhet till män | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Samma smörja, men ny paketering ska få gubbar att smörja sina händer.
Äventyrare säljer skönhet till män

Skönhetsindutsrin har upptäckt att det finns en stor potential i kundgruppen män. Men den nya målgruppen kräver nya attribut för att locka. Nu gör upptäckresande Roald Amundsen reklam för hudkräm.
Roald Amundsen är Norges mest ansedde upptäcktsresande. Han var den förste som seglade genom Nordvästpassagen och den förste som nådde både sydpolen och nordpolen. Dessutom var han en av de första som använde luftskepp och flygplan i polarforskningen. Nu gör han reklam för skönhetskrämer som ska skydda mot kyla och vind. Och visst kommer denna paketering att funka bättre mot den fiskande målgruppen, än rosa burkar och flaskor. Oavsett om innehållet är detsamma.

För killar, erkänn att ni känner ett större behov av hudkräm när ni ser denna bild än vad ni någonsin gjort tidigare.

För killar, erkänn att ni känner ett större behov av hudkräm när ni ser denna bild än vad ni någonsin gjort tidigare. Nu är det bara att hoppas att redskaps- och konfektionsindustrin inom fisket inser att samma sak kan funka åt andra hållet, en liten ”re-branding” och ny design av fiskeutrustning, kan få fler kvinnor att känna sig lockade av något som idag inte ens fångar deras öga.

Amundsen försvann i juni 1928 i en räddningsaktion efter ett flygplan som havererade nära Bjørnøya, så han lär inte ha tillfrågats om han godkänner att sätta sitt namn på produkten…

Relaterad nyhet från din region
47 minuter sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta