Just nu:
Annons

Nyheter

10 år sedan Sverige nicander
Näbbisarna är här

Redan för ett par veckor sedan kom rykten om deras ankomst från Skåne. I förrgår mötte jag dem själv på vattenvidderna väst Tjörn.
Jag talar naturligtvis om näbbgäddorna som dyker upp i svenska vatten varje vår. I år är de här lite tidigare än vanligt trots den kalla vintern.
Även om näbbisarna är mycket roliga sportfiskar tycks det som om de flesta tas som bifångst när havsöring är målet för fisket. Prova att meta dem med kastflöte och en liten fiskstrimla som agn. Vid flugfiske funkar små flugor som fiskas i hög fart bäst. I nya numret av Fiskejournalen kan man läsa hur man effektivt fångar näbbgädda utan krok, men med silkestråd! Alla som varit med de dagar då nio av tio näbbgäddor väljer att stiga av kroken förstår nog poängen och varför det är dags att bege sig till sybehörsaffären.
Anders Nicander

Näbbgäddan är en trevlig gäst som gör vårens och sommarens kustfiske rikare. (Foto: Anders Nicander)

Relaterad nyhet från din region
4 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta