Statistik från Transportstyrelsen visar att båtolyckorna ökar efter många år av nedåtgående siffror. " /> Båtolyckorna ökar | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Den som trillar i blir snabbt nedkyld. En solig sommardag, kan det ändå bara vara tio-tolv grader i vattnet, och då klarar du dig inte så länge.
Båtolyckorna ökar

Statistik från Transportstyrelsen visar att båtolyckorna ökar efter många år av nedåtgående siffror.
Hittills i år har tio personer omkommit i fritidsbåtsolyckor i Sverige. Det är fler än på många år.  Majoriteten av de som omkom var ensamma ombord, många saknade flytväst och har inte haft möjlighet att larma på hjälp. Fyra av de omkomna färdades i kanot. En möjlig bidragande orsak till det ökade antalet dödsfall är att vi har haft ovanligt varmt och vackert väder under våren samtidigt som det fortfarande har varit mycket kallt i vattnet.
– Chanserna att överleva om man hamnar i vattnet påverkas mycket av vattentemperaturen. Det tar inte många minuter innan kroppen börjar domna i tiogradigt vatten, säger Mikael Hinnerson, sjösäkerhetsansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Sex av tio drunknade vid fritidsbåtolyckor med stor sannolikhet hade klarat sig om de hade haft flytväst.

Sjöräddningssällskapet deltar varje år i cirka 70 procent av alla sjöräddningsfall i Sverige och ser en tydlig koppling: flytväst och vattentätt mobilfodral kan rädda liv. Analyser från Sjösäkerhetsrådet och Svenska Livräddningssällskapet visar att sex av tio drunknade vid fritidsbåtolyckor med stor sannolikhet hade klarat sig om de hade haft flytväst.

– Tyvärr ser vi att många struntar i västen – även de som är ute på sjön ensamma. Hamnar du i vattnet är flytvästen din främsta livräddare. Och har du dessutom möjlighet att larma efter hjälp så är chanserna till överlevnad mycket goda, säger Mikael Hinnerson.
Fram till och med maj i år har minst sex personer kunnat räddas tack vara att de haft möjlighet att larma 112 efter det att de hamnat i vattnet, enligt Sjösäkerhetsrådet.
– I några fall nådde räddningen fram i absolut sista stund, men det gick ändå bra till sist, säger Jonas Ekblad, Transportstyrelsens analytiker för fritidsbåtolyckor.

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta