" /> Bekämpningsmedel hotar silverlax | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

3 år sedan Sverige Hans Hällman
Silverlaxen leker i sötvatten och utsätts då för ämnen från jordbruket. Foto: Bureau of Land Management / CC 2.0
Bekämpningsmedel hotar silverlax

Tre vanligt förekommande växtskyddsmedel utgör allvarliga hot mot silverlax längs den amerikanske västkusten, enligt en statlig rapport. Även späckhuggare hotas eftersom de äter av laxen.

Jordbrukets användning av ämnena chlorpyrifos, malathion och diazinon skyddar inte bara grödor från angrepp, de når också ut i vattnet och skadar då bland annat silverlaxar.  Det fastslår det statliga organet NOAA i en rapport som bygger på undersökningar från västra och nordvästra USA.

”dessa pesticider utgör allvarliga hot mot silverlax och mot späckhuggare som behöver laxen som föda för att överleva”

– Vetenskapen visar tydligt att dessa pesticider utgör allvarliga hot mot silverlax och mot späckhuggare som behöver laxen som föda för att överleva, säger Patti Goldman på miljöorganisationen Earthjustice, till Science.

Klorpyrifos och malation får användas inom EU, men inga produkter som innehåller dessa ämnen är godkända i Sverige. Diazinon är förbjudet i EU.

Läs mer här.

Hans Hällman

Relaterad nyhet från din region
8 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta