" /> Betesbyggartält på Swedish Game Fair | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

3 år sedan Sverige Hans Hällman
I år blir det många heta beten på Swedish Game Fair. Här lite gäddgodis från Zsolt Szanisló.
Betesbyggartält på Swedish Game Fair

Mässan Swedish Game Fair går av stapeln 25-27 maj och storsatsar i år på sportfiske. Bland annat inbjuds nu betesbyggare till ett eget tält i den vackra slottsmiljön.

Swedish Game Fair – på Tullgarns slott i Trosa skärgård – utökar i år sitt sportfiskeområde och erbjuder ett rikt utbud som täcker det mesta. I vattnet ligger båtar och kajaker redo för testturer och de som är tävlingssugna kan göra upp om en vinstpott på 100 000 kronor.
Dessutom blir det en extra satsning på betesbyggning i år.

”det känns som en självklar del av vår stora sportfiskesatsning att lyfta fram några av Sveriges betesbyggare”

– Sverige har väldigt många fantastiskt duktiga betesbyggare och det känns som en självklar del av vår stora sportfiskesatsning att lyfta fram några av Sveriges betesbyggare i vårt betesbyggartält, säger Robin Norlén på Swedish Game Fair.

Mässans sportfiskeområde ligger vackert vid slottet, strategiskt placerat vid vattnet och bryggorna. I fjol lockade mässan 300 utställare och 25 000 besökare – och i år räknar man med nytt rekord.

”mässan kommer att bli riktigt stor i år”

– Vi har väldigt många helt nya utställare, samtidigt som många av de utställare som varit med förut vill ha ännu större montrar än tidigare. Så mässan kommer att bli riktigt stor i år. Samtidigt ser vi redan nu tendenser på att vi kommer få fler besökare än tidigare, säger Johan Åkerman på Swedish Game Fair.

Läs mer om Swedish Game Fair här.

Hans Hällman

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta