Just nu:
Annons

Nyheter

7 dagar sedan Sverige Anders Lundin
Braxen kanske blir allt mer vanlig på tallriken. Här Christoffer Jansson med ett stort exemplar, som dock fick simma tillbaka istället för att bli mat. Foto: Privat
Braxen från Mälaren och Vänern nu på restaurang

Braxen är måhända inte vår mest populära sportfisk – men på matbordet verkar den gå mot en renässans. Nu står det klart att braxenfärs kommer att serveras på en svensk restaurang.

Fiskejournalen har flera gånger det senaste året skrivit om satsningarna för att göra braxen till ett vanligare inslag på svenska matbord. Engagemanget hos er läsare har varit stort, och flera berättar att de testat att äta braxen, i synnerhet den rökta varianten.

Nu kommer beskedet att Urban Deli i Stockholm blir första restaurang i Sverige att servera den nya hållbara braxenfärsen från fisk fångad i Mälaren och Vänern.

– Vi vill bidra till både bredare och ett mer hållbart utbud av vildfångad svensk fisk. Genom att ta vara på fiskar som exempelvis braxen minskar vi resursslöseriet och minskar även importberoendet av sjömat, säger Madeleine Linins Mörner, Programansvarig för Axfoundations satsning Framtidens mat.

 

Börjar med braxenfritters
Färsen har tagits fram av Axfoundation i samarbete med Länsstyrelsen Stockholm, Insjöfiskarenas centralförbund, Stockholms Fiskauktion, Matlust och Urban Deli inom ramen för det gemensamma projektet Resursfisk.
– Braxenfärsen har en fin smak. Vi har valt att börja med en liten rätt på snacksmenyn som vi kallar braxenfritters för att så många som möjligt ska kunna smaka på den. Under året kommer fisken braxen att synas mer i våra menyer i lite olika skepnader, säger Jessie Sommarström, kreativ chef Urban Deli.

Relaterad nyhet från din region
14 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta