Claes ” Svartzonker” Claesson om det perfekta betet

Vad tycker Claes "Svartzonker" Claesson att det perfekta betet är?

Fiskeprofilen Claes ”Svartzonker” Claesson låter sin kreativitet manifesteras i form av fiskbeten. Men har han egentligen lyckats skapa det perfekta betet – och hur ser det i så fall ut?

Kocken och fiskeprofilen Claes Claesson, även känd som Svartzonker, började tillverka sina egna drag för att fånga fisk på. Men det stannade inte där. Snabbt väcktes en efterfrågan hos den fiskande allmänheten, och nu hinner han knapp tillverka betet innan det har hamnat i köparens händer.

Men frågan är alltså om han tycker sig ha skapat det optimala betet? Och hur ser det i så fall ut. Det är frågor som han kommer att besvara på under Sportfiskemässan i Jönköping, då han kommer att intervjuas av Fiskejournalen på Stora scenen.

Så här resonerar han själv.

– Svår fråga. Hur långt är ett snöre liksom? Men så här, det perfekta betet är egentligen det som du använder på en öde ö för att fånga föda. Det ska vara ett mångsidigt bete. Jag gillar själv hybridbeten där det går att byta ut detaljer, det ger valfrihet och lekfullhet, säger Claes Claesson.

Att kunna variera ett och samma bete, som exempelvis Svartzonkers McTail, skapar också behövligt utrymme för reflektion under fisketuren.

– Någonting som vi alla behöver ibland är en boost av självförtroende. Att kunna modifiera ett bete under en paus kan bli en form av meditation, att helt enkelt tanka energi. Om du sedan får en fisk när du kastar ut igen så blir det från ”zero till hero”. Det handlar om att ha ett ess i rockärmen.

Så – anser du dig att ha tillverkat det perfekta betet?

– Allt går att modernisera och förbättra, men jag släpper ingenting på marknaden utan att ha känslan att det är perfekt, säger Claes ”Svartzonker” Claesson som lovar att utveckla resonemanget på Sportfiskemässan.

Tiden är fredag 29 april mellan 12.00–12.20, på Stora scenen.

Läs om grymma fiskar i Fiskejournalen:

Grym bonusfisk: Gäddan var en grann öring

 

 

Publicerad: 15 March 2019
Av: Anders Lundin