D " /> Davids dundersäsong – så prickade han fem tioplussare | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

1 år sedan Sverige Anders Lundin
David Jonsson med en grann gädda, fångad genom pelagiskt prickskytte.
Davids dundersäsong – så prickade han fem tioplussare

D

Sommarens största vägde 13 820 gram. Foto: Privat

avid Jonsson från Markaryd är i grund och botten en inbiten gösfiskare. Men denna sommar lyckades han knäcka koden för storgäddor också – med fem 10-plussare som resultat.

Fiskejournalen blir naturligtvis nyfiken på David Jonssons bästa strategier, efter att ha fått rapporter om hans framgångsrika sommar, med en toppgädda på 13 820 gram. Och jodå – David delar gärna med sig av några tips. Det visade sig att alla 10-plussare fångades med pelagiskt prickskytte.

– Gäddor är som gösen, de största individerna är benägen att gå pelagiskt över stora djup. Eller åtminstone i de djupaste hålorna under sommaren, då det är kallare vatten på djupet, berättar David Jonsson.

Han har riktat in sökandet efter enbart stora fiskar, på branter i anslutning till stora djup, helst med en grynna i anslutning eller en vassvik.

– Jiggarna är helst 8-tums Westin Twin teez parad, med en Twk lures jiggskalle som passar för helheten. Det som oftast är svårast med gäddfiske är att de rör sig sporadisk, så bra båt och ekolod är ett absolut måste, annars hinner du aldrig ifatt dem pelagiskt.

Pelagiskt fiske handlar om att ligga steget för fisken, poängterar David.

– Ibland simmar de så fort att man får kasta jiggen 20 meter framför fisken för och kunna presentera betet rätt. Sedan är det viktigt med rätt spö, rulle och tafs! Det ska vara en följsam wiretafs, och spöet ska vara klassat till minst 54 gram, så att man kan klara av att driva ett mothugg och sedan hålla kvar fisken under fighten. Slirbromsen är också superviktig då jag kör med 0.15 flätlina, man ska vara förberedd på flera rusningar.

Tidigare år har gäddor över 10 kilo bara varit bonusfiskar för gösspecialisten David, men framgången med pelagiskt prickskytte gör att vi säkerligen får höra talas om honom fler gånger i spalterna.

Tack för tipsen, säger vi på Fiskejournalen!

Läs även om denna lyckade fisketur:

Oförglömlig fisketur för Erik – med 15,3 kilo i topp

Relaterad nyhet från din region
16 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta