Grattis alla läsare och besökare på sajten! Nu släpps den spännande fiskefilmen Den gamle och havet till allmän beskådning på fiskejournalen.se. " /> Fiskejournalen bjuder på Den gamle och havet | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Mathias Arnham
Fiskejournalen bjuder på Martin Falklinds nervkittlande kajakäventyr, Den gamle och havet. Se hela filmen här på sajten.
Fiskejournalen bjuder på Den gamle och havet

Grattis alla läsare och besökare på sajten! Nu släpps den spännande fiskefilmen Den gamle och havet till allmän beskådning på fiskejournalen.se.
Succéfilmen spelades in 2012 och är en nervkittlande fiskehistoria, där Martin Falklind och hans kamrater får den galna idén att följa i Hemingways och Den Gamle och Havets fotspår, och göra en modern tolkning genom att försöka fånga och märka en marlin, en av världens snabbaste fiskar, från kajak. Förutom spänningen om de lyckas eller inte bjuder filmen på en tänkvärd berättelse med lite större djup – om hur vi sedan Hemingways dagar har fiskat ut en stor del av världshavens stora rovfiskar. Och att det trots allt faktiskt finns ljuspunkter och platser där man tar hand om sitt hav.

…försöka fånga och märka en marlin, en av världens snabbaste fiskar, från kajak.

Filmen har visats på tv-kanaler över hela världen och blivit flerfaldigt prisbelönad, bland annat vunnit guld i världens största filmfestival ”Us International Film & Videofestival”.

Relaterad nyhet från din region
5 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta