Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Holm
Dubbelhugg på samma vobbler

När Emil Lindström och hans kollega Anton Karlsson från Örebro nyligen fiskade abborre och fick hugg möttes de av en annorlunda syn – dubbelhugg på samma vobbler. Killarna lyckades filma fångsten och delade med sig till oss på redaktionen. Och visst bjuder de på en härlig fiskeglädje!?

Emil och Anton fiskade med ytbeten i en sjö utanför Örebro och fick uppleva ett härligt abborrfiske med flera fina fiskar från 300 till 1000 gram. Vid ett tillfälle attackerade två glupska abborrar betet och tålmodigt kunde Anton bärga den annorlunda fångsten medan kameran rullade. Grattis till ett kul dubbelhugg!

Tack @emilndstrom och @antonkarlszon för filmen och ha ett fortsatt skitfiske i dubbel bemärkelse, önskar Fiskejournalen.

Relaterad nyhet från din region
16 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta