Ännu fler marina reservat i världshaven. Det hoppas många blir fortsättningen på det historiska, viktiga beslutet om att skydda ett stort havsområde vid Antarktis för framtida fiske. " /> Efter Antarktis – nu hoppas man på fler skyddade hav | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

4 år sedan Sverige Mathias Arnham
Rosshavet, med bland annat en stor population pingviner, ska skyddas. Foto: Eyevine / IBL Bildbyrå
Efter Antarktis – nu hoppas man på fler skyddade hav

Ännu fler marina reservat i världshaven. Det hoppas många blir fortsättningen på det historiska, viktiga beslutet om att skydda ett stort havsområde vid Antarktis för framtida fiske.
Beslutet om att skydda området från fiske i 35 år framöver togs under förra veckan och reservatet kommer att inrättas i det så kallades Rosshavet, vid Antarktis. Området är gigantiskt, över 1,5 miljoner kvadratkilometer stort – alltså ungefär som Norge, Finland och Sverige tillsammans. Det har stora biologiska värden, över 10 000 arter, däribland pingviner, sälar och valar.
Det är det första marint skyddade området på internationellt vatten men nu hoppas man att den långsiktiga konsekvensen på detta även kommer bli att ännu fler områden kan skyddas i framtiden.

– Rosshavet är ett område där många länder och andra parter, i synnerhet fisket, har stora intressen. Kan vi lyckas komma överens här så kan vi även lyckas i Arktis och de stora haven generellt, säger Catarina Hedar, enhetschef på Havs- och vattenmyndigheten, HaV i ett pressmeddelande.

Anton Rosander

Relaterad nyhet från din region
10 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta