Naturskyddsföreningens Ellen Bruno har satt sig in i den nya energiöverenskommelsen som gjordes mellan partierna i fredags. Hon ser flera positiva tecken för fisken och miljön i våra vattendrag. " /> Energiöverenskommelse i positiv riktning för våra vatten | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Partierna var bland annat överens om att skyddade vatten ska förbli skyddade. Foto: Dominik Gubi/CC_by-NC_ND2.0
Energiöverenskommelse i positiv riktning för våra vatten

Naturskyddsföreningens Ellen Bruno har satt sig in i den nya energiöverenskommelsen som gjordes mellan partierna i fredags. Hon ser flera positiva tecken för fisken och miljön i våra vattendrag.
I överenskommelsen säger man att svensk vattenkraft ska miljöanpassas så att den klarar EU:s miljökrav. Man säger också att näringen ska betala för kostnaderna och att fastighetsskatten på vattenkraft ska sänkas, så att näringen klarar dessa kostnader. Nu är det viktigt att denna överenskommelse följs av en  proposition med genomtänkta lagförslag, menar Ellen Bruno sakkunnig i fisk- och vattenfrågor på Naturskyddsföreningen.

Nu är det viktigt att denna överenskommelse följs av en  proposition med genomtänkta lagförslag.

— Propositionen måste ge våra myndigheter bra verktyg att nu kunna pröva verksamheter som inte lever upp till miljöbalkens krav. Man får heller inte glömma att tilldela våra myndigheter och domstolar medel, så att de klarar att pröva alla vattenkraftverk som saknar moderna tillstånd, säger Ellen Bruno.
Dessutom kom partierna överens om att skyddat vatten ska fortsätta vara skyddat vatten. Överlag alltså en energiöverenskommelse i rätt riktning när det gäller vattenkraftsfrågan.
Läs mer i Ellen Brunos blogg.

Relaterad nyhet från din region
19 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta