" /> Enorm rävhaj fångad i Danmark | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

3 år sedan Sverige Hans Hällman
Ovanlig fångst i forskningens tjänst. Foto: Marcus Krag, Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet
Enorm rävhaj fångad i Danmark

När Bo Nielsen fiskade skarpsill utanför Jyllands västkust såg han något stort och grått bland maskorna. En väldig rävhaj på 4,5 meter hade trasslat in sig och dött i trålen. Den ovanliga fångsten ska nu konserveras för framtida forskning.

Rävhajen är en av Nordsjöns mäktigaste hajar och känns igen genom den långa stjärtfenan som används för att bedöva småfisk.
Exemplaret som fångades i fredags utanför den populära badstranden Hvide Sand på Jyllands västkust var 455 centimeter långt och vägde över 300 kilo.
Rävhajar fångas ytterst sällan och besättningen på ND 58 gjorde därför stora ögon när den halades ombord. Båtens skeppare Bo Nielsen såg direkt att det var en rävhaj – en art som är fredad i Danmark.

”Det är synd att den dog i trålen. Den hade förtjänat att få bli utsläppt och leva vidare”

– Det är synd att den dog i trålen. Den hade förtjänat att få bli utsläppt och leva vidare, säger han till Ekstra Bladet.

Statens Naturhistoriske Museum i Köpenhamn visar upp den väldiga hajen. Foto: Henrik Carl, Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet

Bo Nielsen kontaktade Statens Naturhistoriske Museum som hämtade fisken direkt. Deras avdelning Fiskeatlas ska nu konservera fisken så den kan användas till forskning i flera hundra år framöver, skriver de på Facebook.

Hans Hällman

Relaterad nyhet från din region
40 minuter sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta