" /> Envishet gav 125-centimetare | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

3 år sedan Sverige Hans Hällman
Pelle firade pingstdagen på bästa sätt - med en mäktig gädda i famnen!
Envishet gav 125-centimetare

Pelle Wallquist fortsatte att lägga timme efter timme i ett vatten han trodde på, trots att storhuggen uteblev. Men i går kom beviset på att magkänslan var kalibrerad. Ett ”bottennapp” började plötsligt röra på sig och snart lyfte han upp en vacker madame på 125 centimeter.

Gårdagens lyckade pass inleddes tidigt och klockan 06:45 driftade båten över en brant med några sporadiska stenbumlingar. Pelle fiskade tillsammans med Daniel Johansson och skickade iväg en 27-centimeters ShadTeez i färgen Headlight. Plötsligt blev det stumt i spöt.

”Jag kunde ha satt min årslön på att det var sten”

– Jag kunde ha satt min årslön på att det var sten. Sen kände jag ett huvudskak, men ingen av oss brusade upp eftersom vi driftade och trodde att vinden spelade för stor roll. Danne tog ändå fram håven ”utifall…”.  Vi såg inte fisken alls förrän den dök upp jämte båten. Håvningen blev odramatisk och vi trodde att det kunde vara en ”tia” med lite flyt. Men när jag tog tag i fisken och lyfte upp den ändrades det helt. Då förstod vi att detta är en drömfisk, berättar Pelle.

Och visst var det så. Gäddan var 125 centimeter lång och hade nyligen lekt. Ändå vägde den en bit över tretton kilo.

– Jag måste erkänna att vi lagt alldeles för många pass utan att se en tillstymmelse till grov fisk, men vi fortsatte att tro på att det måste gå brutala gäddor pelagiskt. Och det fick vi ju kvitto på till slut, hälsar han.

Vi tackar för rapporten och gratulerar till en fantastisk fisk!

Hans Hällman

Relaterad nyhet från din region
10 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta