Fiskejournalens medarbetare Martin Falklind håller gärna till under ytan nu för tiden. Men vad är det egentligen han sysslar med och varför? På söndagens båtmässa i Göteborg dyker han upp för att avslöja just det. " /> Falklind dyker upp för att berätta om blött filmprojekt | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

1 år sedan Sverige Anders Lundin
Martin Falklind håller på med en djupdykning bland våra svenska fiskar, men på Båtmässan dyker han upp, visar filmklipp och berättar om projektet. Foto Johan Falklind
Falklind dyker upp för att berätta om blött filmprojekt

Fiskejournalens medarbetare Martin Falklind håller gärna till under ytan nu för tiden. Men vad är det egentligen han sysslar med och varför? På söndagens båtmässa i Göteborg dyker han upp för att avslöja just det.

Båtmässan kommer att innehålla mycket sportfiske, och bland programpunkterna på scenen hittar vi bland annat en föreläsning med Fiskejournalens miljöredaktör Martin Falklind.

Han har gjort det mesta när det gäller fiske, film och äventyr jorden runt. Nu har han gett sig in i ett projekt som om möjligt är ännu krångligare än att filma fiske – nämligen att filma de svenska fiskarnas beteenden under ytan.

– Jag vill visa vilken spännande värld som finns under ytan här hemma i Sverige. Min önskan är att både sportfiskare och vanliga människor ska få en aha-upplevelse och förstå lite mer hur ekosystemen i våra vatten hänger ihop och vilken fantastisk skatt vi sitter på om vi tar hand om den.

Uppdraget är att skapa en trilogi om våra svenska fiskar för Sveriges Television. Under de snart två år som Martin har jobbat med projektet, har han och hans kollegor bland annat fångat jagande gäddor och tonfiskar, hoppande laxar, ätande öringar och vandrande ålar med sina filmkameror. Mycket är helt unikt material, som aldrig tidigare visats på TV.

– Det är fantastiskt roligt men samtidigt oerhört tålamodsprövande eftersom många fiskar är oerhört skygga och våra svenska vatten ofta är grumliga eller mörka, säger Martin.

Genom envishet och uppfinningsrikedom har Martin och hans team hittat på metoder och byggt specialkameror som gör att TV-publiken kan få en bättre inblick i fiskarnas egen värld.

Sändning för trilogin är planerad till nästa år, men den som är ivrig, kan redan i helgen får se unika smakprov från Martins filmmaterial. På Båtmässans sportfiskedag, söndag 2 februari, kan du klockan 15.00 höra berättelserna om hur det omöjliga blir möjligt.

Hela scenprogrammet hittar du här nedan, och glöm inte att Fiskejournalen är på plats och delar ut gratis prenumerationer till de 400 första besökarna.

Scenprogrammet, Båtmässan, den 2 februari

10:45 – 11:00: Sportfiske till 100%!. Medverkande: Anders Holm, Chefredaktör Fiskejournalen, Bengt Wallin,  scenprogramsansvarig.

11:00 – 12:00: Sportfiskarens bästa vän är… ekolodet. Medverkande: Bo Hall.

12:00 – 13:00: Spännande havsöringsfiske premierat! Medverkande: Jonas Nordigårds,  fiskeguide.

13:00 – 14:00: Blåfenad tonfisk, nu etablerad i svenska vatten? Medverkande: Roberth Hellberg, Fladen Store Björlanda, Tobias Ehn.

14:00 – 15:00: Sveriges största sportfiskeprofil, Svartzonker, gästar Båtmässan. Medverkande: Claes ”Svartzonker” Claesson, Svartzonker Sweden AB.

15:00 – 16:00: Fiskeäventyr med Martin Falklind. Medverkande: Martin Falklind, filmare och producent på Ecofilm Scandinavia AB.

Läs även om detta:

https://www.fiskejournalen.se/den-grona-vagen-kan-bli-forbjudet-med-forbranningsmotor/

 

Relaterad nyhet från din region
4 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta