Falklinds ledare om Jämtkraft

Ledaren i nya Fiskejournalen nummer tolv tillägnar Martin Falklind kraftbolaget Jämtkraft. Många av våra tidningsläsare har uppmärksammat texten och engagerat sig genom mejl och kommentarer på sociala medier. Nu bjuder vi även dig som besöker vår sajt på innehållet. Varsågod!

En sökning på internet visar att Jämtkraft är en god affär för ägaren Östersunds kommun. Men frågan är om inte bolaget nu börjar kosta en slant i andra änden. Då menar jag inte vinst, utan i goodwillförluster och missade turistintäkter för kommunen. Bolagets agerande är minst sagt anmärkningsvärt, något som Sveriges sportfiskare sakta men säkert börjar inse.

Vi på Fiskejournalen har en del egna intressanta erfarenheter av Jämtkrafts metoder. Jag minns till exempel hur jag satte kaffet i vrångstrupen en kväll 2009, när jag slog på teven och fick se deras reklamfilm om ”ursprungsmärkt el”. En glad forspaddlare kastade sig ut i forsarna, samtidigt som tittarna fick veta att det nu gick att köpa ”ursprungsmärkt el på riktigt” från Jämtkrafts vackra forsar. Hur är det möjligt? tänkte jag. Forsarna försvinner ju när man reglerar dem med vattenkraft.
Vi satte genast igång med att undersöka saken närmare. Vi intervjuade ansvariga på Jämtkraft, deras reklambyrå och produktionsbolaget  som gjort reklamfilmen. Resultatet blev en film där samtliga ansvariga skämde ut sig genom att mörka sanningen. Vi avslöjade slutligen att Jämtkrafts film inte alls var inspelad i deras ”forsar”, utan i Ristafallet – som är skyddat mot just vattenkraft… Jämtkraft fälldes för vilseledande marknadsföring av Konsumentombudsmannen, men ansåg ändå inte att de hade gjort något fel.

Resultatet blev en film där samtliga ansvariga skämde ut sig genom att mörka sanningen.

Hösten 2011 publicerade Fiskejournalen en serie granskande notiser om Jämtkrafts agerande, bland annat om hur deras förre vd Henrik Grill kuppade Nedre Långans fiskevårdsområde för att utradera deras motstånd mot en utbyggnad av Långforsen. Och hur Jämtkraft hotade Mittuniversitetet med indragna forskningsmedel, om inte deras rapport blev positiv till att bygga ut Långforsen.
Istället för att göra en pudel och be om ursäkt för bolagets gamla skumraskaffärer lade Jämtkraft locket på. Dåvarande pressansvarige, Anders Rubensson, lät meddela att Jämtkraft inte tyckte om våra skriverier, från och med nu var Fiskejournalen inte välkomna att ta någon som helst kontakt med bolaget…

Häromveckan, alltså fyra år efter att blockaden infördes, blev jag uppringd av Jämtkrafts nye pressansvarige, Karin Bodén. Hon var missnöjd med den kampanj som vi just nu driver tillsammans med Sveriges samlade sportfiskemedia, Älvräddarna och Sportfiskarna, där vi protesterar mot Jämtkrafts planer på en utbyggnad i Långfors.
Karin tyckte att det var oseriös journalistik att dra upp gammal skåpmat på det viset, hon tyckte också att vi borde kontakta henne innan vi publicerar något om Jämtkraft, så att hon får möjlighet att kontrollera innehållet innan…

Jag häpnar. Och jag undrar hur ni som bestämmer i kommunen, i egenskap av bolagets ägare, kan låta ert kraftbolag fortsätta med fasoner som leder tankarna till helt andra länder än Sverige.
Ett tips – räkna på den magra vinsten som kraftverket i Långforsen kan generera, sätt den sedan i relation till den växande förlusten
av goodwill och turister.
signatur

Publicerad: 25 November 2015
Av: Mathias Arnham