Just nu:
Annons

Nyheter

1 månad sedan Sverige Anders Lundin
Vilken inställning har du till fiskar som kan ha förhöjda halter av dioxiner? Foto: Victor Serban
Feta vildfångade matfiskar – tyck till om dem!

Ett vedertaget budskap är att fisk är nyttigt. Men att om du äter för mycket av vissa fiskar så kan det ha negativa hälsoeffekter. Vildfångad fet fisk från Östersjön, Vänern och Vättern kan exempelvis innehålla förhöjda halter av dioxiner.

SVA, Statens Veterinärmedicinska Anstalt, ber nu fiskare och övrig allmänhet om hjälp att kartlägga svenskarnas inställning till matfisk, närmare bestämt hur våra matvanor påverkas av rapporter om dioxinhalter i vildfångad fet fisk.
”Att äta för mycket av denna fisk kan ha negativa hälsoeffekter. Vid de aktuella nivåerna är risken framförallt störningar på reproduktiv hälsa medan ännu högre nivåer också kan orsaka cancer, hormonstörningar och skador på nervsystem och immunförsvar”, skriver SVA på sin hemsida.

De konstaterar också att många ändå väljer att äta just dessa fiskar, utifrån andra faktorer som smak, kvalitet, pris och bevarande av den lokala kulturen.
SVA uppmanar nu frivilliga att svara på en enkät i detta ämne, som du hittar här!

Relaterad nyhet från din region
14 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta