Frej Rydhem och Gustav Morin från e-magasinet hamnen.se har gjort en film om sportfiske. Inte en vanlig film med böjda spön, stora fiskar och orgier i beten utan en helt annorlunda film. En fiskefilm där allt går fel. " /> Film: Fisketuren som spårade ur | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Mathias Arnham
Kolla in filmen "Fisketuren som spårade ur". En galen film om fiske.
Film: Fisketuren som spårade ur

Frej Rydhem och Gustav Morin från e-magasinet hamnen.se har gjort en film om sportfiske. Inte en vanlig film med böjda spön, stora fiskar och orgier i beten utan en helt annorlunda film. En fiskefilm där allt går fel.
Fisketuren som spårade ur är en helt ny typ av fiskefilm där humorn är den röda tråden. Båtar körs upp på land, gubbar ramlar i sjön och inget går som det ska.

– I vanliga fall testar vi på hamnen.se båtar. Nu har vi försökt att göra en riktigt snygg fiskevideo. Men det kanske spårade ur lite grann…berättar Gustav Morin på hamnen.se.

Kolla in filmen själv, men du testa inte det här själv.

Relaterad nyhet från din region
51 minuter sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta