Fiskejournalen har fått tag på ett fåtal platser till två av världens bästa storöringvatten. Nu erbjuds du fiska stora, starka vilda brunöringar i en miljö du knappt trodde fanns tillsammans med en god vän. Ät fantastisk isländsk mat och umgås med oss på Fiskejournalen under några dagar när öringfisket är som bäst. Dessutom till ett vältrimmat pris! " /> Fiska öring på Island med Fiskejournalen | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Mathias Arnham
Följ med Fiskejournalen på en exklusiv läsarresa till fantastiska Island.
Fiska öring på Island med Fiskejournalen

Fiskejournalen har fått tag på ett fåtal platser till två av världens bästa storöringvatten. Nu erbjuds du fiska stora, starka vilda brunöringar i en miljö du knappt trodde fanns tillsammans med en god vän. Ät fantastisk isländsk mat och umgås med oss på Fiskejournalen under några dagar när öringfisket är som bäst. Dessutom till ett vältrimmat pris!

MYVATNSSVEIT
Ett mycket intressant öringfiske, det superklara vattnet har allt från större snabbflytande pooler till tajta strömmar. Öringen som lever i den starka strömmen är muskelpaket som lockar folk från hela världen. Området i sig är känt för ett enastående fågelliv och sitt vackra vidsträckta, grästäckta landskap.

LAXARDALUR
Laxardalur är ett av världens mest ansedda brunöringvatten, inte bara för den otroligt höga medelvikten utan också för det helt unika landskapet. Vi fiskar riktigt stor öring i lättvadade, vida, grunda pooler. Kika efter ätande fisk, vada ut och kasta… Glöm dock inte att fylla rullen med mycket backing. Stor chans till personbästa!

DET HÄR HÄNDER

13 JULI: Vi ses på Keflavik flygplats (Reykjavik) under förmiddagen. Sen tar vi eftermiddagsflyget till Akureyri flygplats på nordöstra Island. (Vi bör landa runt 14- 15:00.) Våra guider hämtar oss på flygplatsen och vi beger oss mot Myvatnssveit och Hof lodge. Fisket börjar sedan 16:00 och slutar 22:00. Dagen avslutas med en bra middag på lodgen.
14 JULI: Vi fiskar hela dagen i Myvatnssveit (08:00-14:00 /16:00-22:00) med avbrott för lunch och slutligen middag.
15 JULI: Vi fiskar förmiddagspasset i Myvatnssveit (08:00-14:00 ) för att sedan efter lunch dra oss vidare till storöringvattnet Laxardalur och Raudholar lodge. Vi fiskar eftermiddagspasset på Laxardalur (16:00- 22:00). Avslutar med middag.
16 JULI: Vi fiskar hela dagen i Laxardalur (08:00-14:00 /16:00-22:00) med endast avbrott för lunch och slutligen middag.
17 JULI: Vi fiskar förmiddagen på Laxardalur (08:00-14:00 ). Guiderna kör oss sen åter till Akureyri flygplats där vi tar eftermiddagsflyget till Keflavik.

DETTA INGÅR:
Transfer Boende med helpension
Fiskeguider
Fiskekort (delat spö eller eget)

DETTA INGÅR INTE:
Flygresor till Keflavik och Akureyri

PRIS
1450 euro / pers (delat spö)
1880 euro / pers (eget spö)

Intresserad? Skicka ett mejl till mathias.larsson@aller.se så lotsar vi dig vidare och hjälper dig att boka resan.

Relaterad nyhet från din region
28 minuter sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta