Just nu:
Annons

Nyheter

2 veckor sedan Sverige Anders Lundin
Inte sällan är det fiskare som hamnat i nöd när Sjöräddningen rycker ut.
Fiskare i nöd räddades – hjältar kan få utmärkelse

Varje år utses Årets sjöräddare – och 2021 kan det bli två fiskare som står i fokus för utmärkelsen. Priset kan nämligen gå till RS Hasslö som tillsammans med sjöräddarna från Bergkvara och Kalmar hittade de två aktuella fiskarna i nöd.

Det var på självaste påskafton 11 april som dramat utspelade sig i Karlskrona skärgård. Larmet kom vid 22-tiden på kvällen att två fiskare saknades, och en stor räddningsinsats sjösattes.
Efter några timmars intensivt sökande bland öar och vikar så hittades slutligen fiskarna vid Sälsjö udde, frusna men välbehållna.
– De hade fått motorstopp och lyckats paddla sig i land för att söka skydd från kyla och blåst, säger räddningsledaren Anders Österling till Sveriges Radio.

Nu är alltså han och det övriga gänget i räddningspatrullen nominerade till utmärkelsen Årets Sjöräddare.

Förra året gick utmärkelsen till de fyra frivilliga sjöräddarna Björn Dahlberg, Anders Räntilä, Johannes Kollig, Ola Svedberg från RS Munsö/Ekerö. De räddade fem personer ur vattnet utanför Mariefred, efter att deras båt sjunkit en mörk fredagskväll i Mälaren.

Här kan du höra inslaget om Årets sjöräddare.

Relaterad nyhet från din region
45 minuter sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta