Nej, det här duger inte längre. Trollhättans fiskeentusiaster sätter nu ned foten mot Vattenfall. Detta efter att det enbart fångats 44 laxar i Trollhättan under hela säsongen. " /> Fiskare rasar: Vattenfall tar död på Trollhättans laxfiske | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

2 år sedan Sverige Anders Lundin
Endast 44 laxar landades i Trollhättan under årets säsong. Foto: Sonny Larsson
Fiskare rasar: Vattenfall tar död på Trollhättans laxfiske

Nej, det här duger inte längre. Trollhättans fiskeentusiaster sätter nu ned foten mot Vattenfall. Detta efter att det enbart fångats 44 laxar i Trollhättan under hela säsongen.

Det är främst förre fiskevakten Sonny Larsson och Jonas Stridh på Fiskeshoppen i Trollhättan som vill uppmärksamma det katastrofalt dåliga laxfisket ovanför Lilla Edets kraftverk i Göta älv.

”Vattenfall tar död på Trollhättans laxfiske. I många år har det pratats om fria vandringsvägar för laxen och öringen i Göta älv. Årets fiske i Trollhättan kan sammanfattas med ett enda ord – katastrof. Vanligtvis brukar det fångas cirka 20 procent i Trollhättan, av vad som fångas i Lilla Edets laxfiske. I år fick man cirka 1226 laxar i Lilla Edet och i Trollhättan endast cirka 44 stycken. Detta motsvarar mindre än fyra procent av fångsterna i Lilla Edet, skriver Sonny Larsson i en skarp insändare.

Enligt honom och Jonas Stridh sköter inte Vattenfall om fisktrapporna på rätt sätt, vilket gör att laxen har svårt att passera kraftverket.

Vattenfall har angett att en anledning till den svaga uppgången av lax kan bero på höga vattentemperaturer och låga vattenflöden, och att de dessutom sköter åtagandet för fiskpassage i Lilla Edet på exakt det sätt som vattendomen föreskriver. Men det resonemanget duger inte enligt Jonas Stridh, som nu vill se helt andra lösningar.

– För det första så borde de ha laxtrapporna öppna hela säsongen, dessutom har Vattenfall världens chans nu att göra ett riktigt omlöp vid det nedlagda pappersbruket på andra sidan, hälsar han Vattenfall.

Återstår att se om Vattenfall nappar på det.

Läs om de ovanliga fångsterna från Lilla Edet:

Puckellaxar fångade i Göta älv

Relaterad nyhet från din region
4 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta