" /> Fiske ska locka turister till Sveg | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

3 år sedan Sverige Hans Hällman
Ljusnans framfart genom Sveg bjuder på ett bra fiske från både båt och land. Här är det Johan Broman och ett filmteam som ska testa fiskelyckan. Foto: Destination Sveg
Fiske ska locka turister till Sveg

Destination Sveg har i samarbete med näringslivet startat Cityfiske i Sveg, ett långsiktigt projekt  som ska öka områdets attraktionskraft genom att lyfta fram och utveckla sportfisket. Som namnet antyder är det stadsnära fiske som gäller i Ljusnans fiskrika vatten.

Ljusnan rinner vackert genom centrala Sveg och fisket lockar många. Men tanken är att ännu fler ska upptäcka stadens fina fiske efter bland annat öring, harr, abborre och gädda.
– Produkten Cityfiske i Sveg skapar många positiva effekter som fler besök, ökad fiskekortförsäljning, möjlighet till fler gästnätter men också ökad livskvalité för de som bor här, säger Niklas Ohlson på Destination Sveg.

För att kicka igång Cityfiske inför sommaren kommer öring att utsättas på lördag den 16 juni klockan 10:30. Det sammanfaller med öppningen av Härjedalen Expo. Den helgen blir fisket fritt och troligen kommer en fisketävling att arrangeras.

”det här är ett långsiktigt projekt och vi vill försöka utveckla ett hållbart fiske som även kan engagera andra verksamheter i centrala Sveg”

– Vi ser det som ett bra sätt att snabbt nå ut till många med vår nya fiskesatsning. Men det här är ett långsiktigt projekt och vi vill försöka utveckla ett hållbart fiske som även kan engagera andra verksamheter i centrala Sveg, hälsar Niklas Ohlsson.

Läs mer om projektet här.

Hans Hällman

 

Relaterad nyhet från din region
1 timme sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta