Just nu:
Annons

Nyheter

8 månader sedan Sverige Fiskejournalen
Fler läser Fiskejournalen.
Fiskejournalen är Sveriges största fristående fisketidning

Den senaste Orvestomätningen visar att fiske- och jakttidningar i allra högsta grad lever i print. Allt fler vill hålla en Fiskejournalen i handen.

Den senaste Orvestomätningen (Räckviddsutveckling 2011:2 –2020:1) kom nyligen och visar att intresset för fiske- och jaktmagasin fortsatt ökar. För Fiskejournalens del ökade läsningen av varje nummer till 80 000 från förra årets 68 000. Det gör den till Sveriges största fristående sportfisketidning. Det är också den högsta siffran sedan 2017.

Både jakt och fiske går framåt. Tidningen Jaktjournalen ökade till 78 000 från förra årets 69 000. Det gör den till Sveriges största obundna jakttidning och Sveriges näst största om man räknar med förbundstidningarna.

För första gången på länge var Jaktmarker & Fiskevatten med och den når 75 000 läsare.

Allt om Flugfiske var inte med i mätningen.

Relaterad nyhet från din region
29 minuter sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta