Fiskejournalen öppnar butik – ”En extra service till läsarna”

Jakt och Fiskejournalens VD Oscar Fredriksson och Fiskejournalens chefredaktör Anders Holm hoppas webbutiken ytterligare kan förkorta tiden mellan huggen för läsarna. Foto:Privat

Idag öppnar Fiskejournalen webbutik. VD:n Oscar Fredriksson tror att kombinationen av redaktionell kunskap och erfarenheten av e-handel kommer göra det lättare för konsumenten att göra bra val av utrustning.

 

Idag öppnar Fiskejournalen en ny sportfiskebutik på nätet. Oscar Fredriksson är nytillträdd VD och bor i Karlstad.

– Jag har Vänern som hemmavatten, så det är klart att jag har en personlig koppling till sportfisket. Men fler och fler fiskar och har ett behov av att ta sig ut i naturen. För mig som kommer från e-handeln är en sportfiskebutik ett naturligt steg för Fiskejournalen.

Nytt bolag

Fiskejournalen hamnar under ett nytt bolag som heter Jakt & Fiskejournalen Docu AB där Oscar Fredriksson nu är VD. I bolaget samsas tidningsredaktioner och e-handel och Oscar tror att de båda inriktningarna kommer att komplettera varandra väl.

– Vi är intresserade av att utvecklas som bolag och skapa ett nytt intäktsben, då är en butik ett naturligt steg. Redaktionerna ska fortsätta att göra Sveriges bästa sportfisketidningar och läsarna får såklart fortsatta tips, guider och reportage för att inspireras och lyckas med sitt fiske. Samtidigt har e-handelsgänget lång erfarenhet av att driva butik och sköta logistik, något som dagens konsumenter kräver. Tillsammans gör vi det enklare för läsaren att göra rätt val för just för dennes specifika fiske.

”Gå över gatan”

Fiskejournalens chefredaktör Anders Holm håller med.

– Fiskejournalen och Allt om Flugfiske kommer att fortsätta ge samma inspiration, skönläsning och fisketips till landets sportfiskare som vill fånga sin drömfisk. Ja, helt enkelt fortsätta att förkorta tiden mellan huggen – det är därför vi finns. Vi kommer inte att tumma på den målbilden för att vi öppnar butik utan redaktionellt förhåller vi oss till butiken som till alla andra annonsörer vi haft under våra dryga 40 år. Vi är alltid en tidning för sportfiskaren. Det webbutiken erbjuder är en service som gör att de inte behöver gå längre än över gatan för att hitta rätt fiskeprylar.

 Från och med idag kan man besöka butiken, hur kommer den förändras i framtiden?

– En e-handelsbutik är aldrig är klar, säger Oscar. Vi har jobbat hårt för att få in de 12.000 artiklar som finns där idag, men vi har väldigt mycket kvar att göra för att vi ska känna oss helt nöjda. Ambitionen är att fylla sajten med guider och branschens bästa produktinformation.

 Kan du beskriva sortimentet?

– Vi försöker ha bredd och riktar oss till sportfiskare på alla nivåer. Självklart ska vi ha bra priser och det är klart det finns några unika grejer i sortimentet. Haspelspöt Savage Gear Furion är ju kul att kunna erbjuda även om det kanske inte är för alla, säger Oscar.

Kan Fiskejournalens prenumeranter vänta sig några fördelar?

– Våra prenumeranter kommer definitiv få extra kärlek. Det kan vara unika rabatter och erbjudanden. I nummer 5 av tidningen hittar de 15 procent rabatt och våra digitala läsare hittar 10 procent i e-shopen, säger Oscar.

 

Daniel Sanchez

Publicerad: 11 May 2020
Av: Fiskejournalen