Stor besvikelse bland fiskeguider efter momshöjning

Jesper Larsson föreläser i Sorsele på Fiskeforum. Foto: Mathias Larsson

Rena rama katastrofen. Det är reaktionen från flera turismföretagare som Fiskejournalen varit i kontakt med efter beslutet att höja momsen på naturguidning från 6 till 25 procent.

Det var den rödgröna regeringen som sänkte momsen vid förra årsskiftet, men nu höjs den alltså tillbaka i samband med att Moderaternas och Kristdemokraternas budget röstades igenom.

Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Det pratas om gemensamma protestlistor från branschen, och flera turismföretagare har vädrat sitt missnöje i media. En av dem är Robert Westin, som driver upplevelseföretaget Arctic Adventure i Boden.

– Detta måste uppmärksammas efter som att det är ett dråpslag mot alla guider, säger han till Fiskejournalen.

Den stora problematiken för honom är att företaget planerar flera år i förväg och redan ligger ute med avtalade priser för både 2020 och 2021, som baseras på 6 procents moms. Det innebär att de själva måste stå för momshöjningen på 19 procent, vilket kan kosta dem upp emot 100 000 kronor årligen.

– Jag tror att politikerna ser lite för kortsiktigt ibland, missar guidebranschens betydelse och att den fungerar som lite av en tillväxtmotor för andra delar av besöksnäringen i landsbygder. Sociala medier har också haft stor betydelse i sammanhanget och bidragit till att näringen har vuxit rejält under de senaste 15-20 åren, förklarade Robert Westin i Dagens Industri.

En annan fiskeprofil som kommer att drabbas hårt är Jesper Larsson, som både driver JL Guiding and Consulting AB och guidepoolen Fishingguide in Sweden. Han hoppas att politikerna omedelbart ska tänka om när det gäller momshöjningen. Jesper har nyligen flyttat till norrbottniska Muoniovaara med planen att storsatsa på fisketurismen, men nu befarar han att allt bromsas upp.

– Det här drabbar mig i allra högsta grad. Jag kommer att tjäna mycket mindre på en sommar och det gör det svårare att i investera i företaget som man önskar. Sedan drabbar det alla i min guidepool, vilket drabbar även mig rejält då guider inte vill lägga pengar på extra marknadsföring och investeringar, säger han.

Med minskad lönsamhet så kan verksamheten hamna i en nedåtgående spiral.

– Det blir svårare att kunna föra bättre priser och ge erbjudanden till gäster eftersom det blir mycket mindre marginaler, säger Jesper Larsson och suckar.

Läs om den kritiserade budgeten här:

Miljarder mindre till miljön med nya budgeten