Denna säsong stoppades allt fiske efter lax i Ljungan. Orsaken var att reproduktionen av lax och havsöring var mycket svag både 2016 och 2017. Nu kommer det dock hoppfulla signaler efter det årliga elfisket. " /> Fisket stoppades – men nu kommer hoppfullt besked | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

1 år sedan Sverige Anders Lundin
Är laxen på väg att återhämta sig i Ljungan? Hoppet finns efter årets elfiske. Här Magnus Nordin med en jättelax från just Ljungan. Foto: Privat
Fisket stoppades – men nu kommer hoppfullt besked

Denna säsong stoppades allt fiske efter lax i Ljungan. Orsaken var att reproduktionen av lax och havsöring var mycket svag både 2016 och 2017. Nu kommer det dock hoppfulla signaler efter det årliga elfisket.

Det var förvaltningsgruppen för Nedre Ljungans Sportfiske som ville stoppa allt fiske efter lax och havsöring mellan 1 juni till och med 15 november 2019. Tätheterna av lax- och havsöringsungar var mycket låga 2017 och 2018 fångades endast 1 laxunge på samtliga elfiskelokaler. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ändrade sedan reglerna att bara gälla lax, med motiveringen att fisket i Ljungan sker efter odlad havsöring, som sätts som kompensation för vattenkraftutbyggnaden i älven.

Hur som helst har årets elfiske gett ett hoppfullt resultat. Under årets undersökningar har man nämligen hittat lax på i stort sett alla platser där man inventerat.

– I år ser det betydligt bättre ut även om det inte är som för tre år sedan då vi hade ”all time high” i Ljungan, säger Anders Berglund på Länsstyrelsen i Västernorrland till SVT.

Visserligen saknas fjolårets generation laxungar, men Anders Berglund tror inte att det hotar Ljunganlaxen på sikt.

– Långsiktigt tror jag inte att det behöver betyda så mycket om vi får fortsatt god rekrytering och om det stora antal fiskar som lekte 2016 som nu är ute i havet och växer till kommer tillbaka de närmaste åren och förhoppningsvis bidrar till det fina laxbestånd som har varit i Ljungan, säger han till SVT.

Läs om gifttunnorna utanför Sundsvall:

Tonvis med kvicksilver på drift i Östersjön – företag pekas ut

Relaterad nyhet från din region
10 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta