Just nu:
Annons

Nyheter

5 år sedan Sverige Maria Ålander
Dan Calderon fiskevårdar en av Västra Götalands lekåar. Foto: David Håkansson
Fiskevård på Havsöringens dag

Lördag den 30 januari är det havsöringens dag i Torslanda. Flugbindning, sportfiskeutställare, lotterier och fiskevård står på schemat.
Det är kast- och fluggurun Tellis Katsogiannis i samarbete med Fiskevårdsnätverket i Göteborg som är arrangörer och allt fokus ligger på havsöringen.
Bland annat kommer Dan Calderon, som är biolog och medlem i Fiskevårdsnätverket, tillsammans med Magnus Pålsson att tala om restaurering av vattendrag. De kommer att berätta om vad som gjorts i under 2015 och vad som är planerat detta år, samt om olika metoder. Det kommer också finnas möjlighet att ställa frågor om hur fångstrapporteringen av havsöringen utfallit senaste två åren. Under mässan kan man känna på hur det är att bära lekgrus och svinga en ”Hartijokki”, en slags bottenluckrare.
Mer om Havsöringens dag hittar du på Facebook

 

Relaterad nyhet från din region
49 minuter sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta