Forskare föreslår båtskatt: ”Måste betala för skadorna”

Båtmotorer fortsätter att vara stöldbegärligt gods.

Ett orimligt slag mot båtlivet, eller en befogad åtgärd för miljöns bästa? Åsikterna lär gå isär när det gäller förslaget om att fritidsbåtar ska beskattas.

Det är forskaren Per Moksnes vid Göteborgs universitets som lanserar tanken om en ny båtskatt, med anledning av en färsk rapport från Havsmiljöinstitutet.

Där konstateras att fritidsbåtar är dåliga för miljön vid de svenska kusterna. Studier i Östersjön visar att bottenväxtligheten minskar dramatiskt när båtplatserna breder ut sig, och att antalet småbåtsbryggor ökar med 1 700 om året.

– Vi har ju räknat från flygfoton och kommit fram till att det finns ungefär 110 000 bryggor som täcker 200 mil sjöbotten. De flesta ligger i skyddade grunda vikar som har höga naturvärden. De ligger helt fel egentligen, säger forskaren Per Moksnes till SVT.

– Vi har räknat att i Sverige är 20 procent av de här viktiga bottnarna med ålgräs och annan vegetation allvarligt påverkade av båttrafik från fritidsbåtar.

Per Moksnes efterlyser en ordentlig kartläggning så att det inte byggs ännu mer i känsliga miljöer. Han vill också att det införs båtregister och båtskatt.

– Andra fordonsslag är ju registrerade och betalar skatt. Varför ska inte fritidsbåtslivet vara med och betala för de miljöskador och andra kostnader som följer med det, frågar han sig under intervjun med SVT.

Hela inslaget kan du se här!

Läs mer om vattenvård här:

Göteborgs vatten värt att vårda – viktiga insatser görs

Publicerad: 11 July 2019
Av: Anders Lundin