Just nu:
Annons

Nyheter

2 månader sedan Sverige Anders Lundin
Ett problem för torsken eller inte? Åsikterna kring knubbsälen går isär. Foto: Keith Luke
Forskare vill minska sälbestånd med 60 procent

Fiskejournalen rapporterade under söndagen att ovanligt många torskyngel påträffats under inventeringar i Öresund. Nästa steg för att stärka torskbeståndet är att skjuta av sälstammen ordentligt – åtminstone enligt en forskare.

Det är Sven-Gunnar Lunneryd vid Sveriges lantbruksuniversitet som anser att jakten på knubbsäl på Västkusten måste öka ordentligt, för att torsken ska ha en chans att återhämta sig. Dagens runt 25 000–30 000 knubbsälar i västerhavet bör ner till 10 000 anser han, alltså en minskning med omkring 60 procent.
– Den vuxna torsken har i stort sett försvunnit, och det här får väldigt negativa konsekvenser för hela ekosystemet, säger han till TV4.

Skyddsjakten på säl måste enligt dagens regler bedrivas på individer som befinner sig i närheten av fiskeredskap, men Sven-Gunnar Lunneryd anser att det området måste vidgas om skyddsjakten ska ha effekt.

Här kan du höra en intervju med honom på TV4.se, där även Världsnaturfonden WWF ger sin syn på förslaget om ökad säljakt. De intervjuar även jägaren Martin Hahne från Kungshamn, som vittnar om att det blir allt mindre fisk i skären.

Relaterad nyhet från din region
7 timmar sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta