Lämna skrymmande fendrar på land och skaffa dig ett par Dockstix. De smidiga aluminiumpinnarna håller båten på plats utanför bryggan och tar nästan ingen plats alls. " /> Förtöj båten som ett proffs | Fiskejournalen
Just nu:
Annons

Nyheter

1 år sedan Sverige Mathias Arnham
Smidig förtöjning med Dockstix!
Förtöj båten som ett proffs

Lämna skrymmande fendrar på land och skaffa dig ett par Dockstix. De smidiga aluminiumpinnarna håller båten på plats utanför bryggan och tar nästan ingen plats alls.

Med DockStix förtöjer du snabbt och enkelt din båt på betryggande avstånd från bryggan. Dockstix konstruktion bygger på ett aluminiumrör med två olika fästpunkter. I den ena ändan sitter en kraftig gummiögla som man fäster i en båtens knape, och i den andra änden finns ett gummiband med krokar som du fäster i  i förtöjningsplatsen. Det 42 centimeter långa aluminiumröret håller sedan båten på ett lagom avstånd från bryggan.

Titta på instruktionsvideon här nedan.

Dockstix säljes i par. Cirkapris 1149 sek

För mer info: www.mojoboats.se

Relaterad nyhet från din region
36 minuter sedan Sverige Anders Lundin
En undersökning visar att stöldrisken gör att båtägare inte byter till modernare motorer. Foto: Steve Adams
Så mycket släpper de svenska fritidsbåtarna ut

Bland de båtburna sportfiskarna pågår det en grön våg, där folk byter ut sina fossildrivna motorer till elmotorer. Men det finns fortfarande bromsar som gör att utvecklingen inte sker fullt ut.

Transportstyrelsen har tagit fram en undersökning kring båtmotorernas miljöpåverkan, med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten. Det konstateras att bensinmotorer står för cirka 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtaktare står för den största andelen utsläpp av kolväten.
Totalsiffran för de svenska fritidsbåtarnas utsläpp är 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten.

Inom vissa områden ligger ekonomiska skäl bakom trögheten i utvecklingen. Båtägare behåller nämligen sina äldre tvåtaktsmotorer för att de är mindre stöldbegärliga än nyare fyrtaktsmotorer.
– En lösning på de här problemen kostar pengar, som knappast båtägarna själva kan stå för. Genom subventioner av miljövänligare bränsle, som idag är mycket dyrare per liter än ordinarie bränsle, skulle staten kunna snabba på utvecklingen mot ett mer miljövänligt båtliv, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv, vars artikel du kan läsa här.

Kartläggningen visar också att fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar. Här hittar du hela rapporten!

Du kanske även gillar detta